Alimentație și hidratare în perioada călduroasă

Alimentație și hidratare în perioada călduroasă

 

 

Au început pregătirile echipelor pentru noul sezon competițional. Perioada încărcată și grea pentru jucători. Număr mare de antrenamente, cantonamente, jocuri de pregătire și verificare. Mai presus, cantitatea antrenamentelor cu caracter fizic este superioară celei din perioada competițională. Volum mare, intensitate mare. În programarea și desfășurarea acestora intervine însă un factor extern care nu poate fi neglijat: CĂLDURA. Temperaturile ridicate, specifice acestei perioade a anului, implică măsuri de contracarare a efectelor dezastruoase care se pot produce. Subiectul este tratat cu foarte multă atenție de către factorii responsabili, medicii echipelor profesioniste.

Doctorul Rodolfo Tavana, responsabilul medical al clubului AC Milan explica in revista “Il nuovo calcio” cum trateaza marele club italian hidratarea:

“In aceasta perioada de pregatire se efectueaza sedinte de antrenament in care se lucreaza forta si rezistenta, iar la sfirsitul acestora jucatorii necesita o alimentatie foarte bogata in proteine. Ideal este ca lichidele sa fie proaspete nu reci, temperatura acestora sa fie cuprinsa intre 6 si 8 grade Celsius. La sfirsitul unui antrenament pentru forta, jucatorii trebuie sa asimileze 2 grame/ kg. greutatea corporala, de proteine, ceea ce nu poate oferi un simplu biftec de vita, de exemplu. Dupa un antrenament pentru rezistenta sint necesare 1,5 grame/ kg. greutate corporala. De aceea este indicat sa se utilizeze un integrator proteic, care va completa cantitatea necesara organismului. Acesta poate fi gasit in orice farmacie.”

Se naste intrebarea cind si cum se foloseste integratorul proteic?

In ceea ce priveste cum, o varianta des intâlnită si usor de asimilat este cea sub forma lichida (se dilueaza in apa). Se gasesc in stocurile tuturor firmelor specializate in furnizarea sustinatoarelor de efort.

Cind trebuie luat? Explica tot profesorul Rodolfo Tavana:

“Inainte de inceperea antrenamentului se bea apa, in timpul acestuia se bea integrator, putin si des, la fiecare 15 minute. Dupa lucrul fizic, din nou integrator pentru a reintegra sarurile si mineralele pierdute in timpul efortului.”

Riscurile sint foarte mari pentru sportivi daca nu se hidrateaza la timp pe vreme calduroasa. Tavana spune:

“Se poate intra in hipertermie, iar dupa citeva ore survine decesul. Simptomele sint usor de identificat: o indispozitie usoara, o stare apropiata de cea in care ai febra. Acesta este momentul in care, imediat, trebuie facut un dus rece.”

Si pentru parintii tinerilor fotbalisti, doctorul Rodolfo are citeva sfaturi:

“Trebuie creata o anumita cultura. Dimineata obligatoriu se serveste micul dejun compus din piine, nutella, oua, brinzeturi. Cu trei ore inainte de sedinta de pregatire daca se poate. Apa inainte de antrenament, 300ml integratori proteici dizolvati in 200ml apa, dupa.”

Confirmarea ca lucrurile se petrec intocmai, o puteti observa urmarind echipele italiene sau spaniole, care au in timpul jocurilor sau antrenamentelor sticle de plastic pe marginea terenului tocmai pentru ca jucatorii sa se hidrateze in scurtele pauze oferite.