Programarea pregatirii in perioada dintre tur si retur (2)

Continuare a materialului Programarea pregatirii in perioada dintre tur si retur

2. ETAPA  DE RECONSTRUCTIE

Aceasta incepe odata cu primul antrenament efectuat dupa reunirea lotului si se termina la primul joc oficial al returului.

Prin trecerea gradata de la antrenamentul individual desfasurat in afara clubului, la antrenamentul colectiv, sub conducerea antrenorilor, musculatura va fi bine pregatita pentru a face fata activitatilor de intensitate mare. In acest mod, durerile musculare  specifice primelor sedinte in aceasta etapa, vor fi evitate. Riscul de a se produce accidentari este redus, iar jucatorii sint deseori bine motivati atunci cind antrenamentele devin mai intense. In plus, efectul de supraantrenament, atit fizic cit si mental, este exclus. Antrenamentele vor avea un caracter aerob de intensitate mare si anaerob.

De-a lungul a 4-5 zile se va efectua o pregatire generala cu accent pe rezistenta si potenta musculara, apoi pentru fiecare element se va respecta o progresie. De exemplu, in ceea ce priveste alergarile, de la cele de durata se va trece la cele de tip Fartlek sau la variatii de ritm, impletindu-se gradual cu cele de rezistenta in regim de viteza, viteza sau rapiditate.

Referitor la forta, se va incepe cu antrenamente in circuit trecindu-se apoi la cele piramidale efectuate in functie de fiecare jucator, dupa ce acesta a fost, in prealabil, testat.

Mare importanta au Testele fizice, desi in Romania, nu se prea utilizeaza sau atunci cind ele se fac, au ca scop dezvoltarea pregatirii fizice si nu culegerea si interpretarea parametrilor la care se afla jucatorii.

Treptat, cum ne apropiem de inceputul returului, numarul jocurilor de pregatire, verificare, scoala creste.

Mijloacele folosite in pregatirea fizica sint in proportie de 70% jocuri si exercitii cu mingea. Acest lucru garanteaza antrenarea specifica a grupelor musculare si permit aspectelor tehnico-tactice sa fie pregatite in conditii fizice specifice.

ATENTIE: Desi jocurile sint cele mai bune forme de pregatire fizica, acestea nu trebuie stabilite inainte ca jucatorii sa aiba un nivel fizic ridicat,

Aproape toate cluburile organizeaza cantonamente in aceasta perioada. Din păcate, majoritatea antrenorilor, considera cantonamentele o buna oportunitate de a dezvolta la parametrii inalti factorul fizic si de aceea, includ chiar trei sedinte intensive pe zi. Aceasta este o greseala care va duce invariabil la accidentari si la oboseala fizica si menatala.

Nu factorul fizic trebuie sa fie cel mai important aspect. Spiritul de echipa, dezvoltarea abilitatilor tehnice si a strategiilor tactice, atat in teorie cat si in practica, pot fi realele beneficii ale unui cantonament.

                           Prof. CIPRIAN URICAN