Programarea pregatirii in perioada dintre tur si retur

Nu incerc sa-mi expun ideile si filozofia in privinta unui subiect atit de controversat cum este pregatirea dintre tur si retur, sau mai cunoscuta la noi ca pregatirea de iarna. Insa foarte multi dintre prietenii siteului au trimis mesaje in care solicitau  informatii despre planificarea si programarea sedintelor de pregatire in aceasta perioada. Am citit multe teorii a diferitelor scoli de fotbal, printre care, bineinteles, si cea romaneasca, iar in timp, m-am convins ca doar experienta te ajuta sa nimeresti formula ideala, pentru tine si echipa ta. Oricum, parerile sint impartite. Strategia care pentru unii a dat rezultate, pentru altii poate fi falimentara, cu rezultate dezastruase in primele etape ale returului. Sint prea multe variabile subiective care concura la planificarea unei strategii ideale: profilul si filozofia antrenorului, nivelul de virsta la care participi in competitie (copii, juniori, seniori), genul echipelor (amatoare sau profesioniste), calitatea pregatirii anterioare a jucatorilor, etc. De aceea este riscanta afirmatia ca detii secretul pregatirii perfecte.

Iata citeva directii si criterii de programare concrete a antrenamentelor in aceasta perioada sugerate de importanti preparatori fizici din fotbalul “mare” (v-a fost prezentat intr-un material anterior pe “old.coaches-ahead.ro”)!

Perioada de iarna este intervalul de timp dintre ultimul joc al turului si primul joc al returului

Aceasta perioada poate fi impartita in doua ETAPE :

  1. ETAPA DE MENTINERE
  2. ETAPA DE RECONSTRUCTIE

1. ETAPA DE MENTINERE

Dureaza de la ultimul joc oficial din tur , pina cu aproximativ 7-8 saptamini inaintea primului joc oficial din retur.

Pentru a nu se produce o considerabila scadere a capacitatii de efort a jucatorilor ,antrenamentele nu se vor sista complet. Ele vor avea un caracter aerob de intensitate medie, pentru a asigura o buna fundatie pentru etapa urmatoare.

Din ratiuni psihologice, este bine ca jucatorii sa se antreneze individual, in afara clubului, minim doua saptamini. Bineinteles ca o perioada de aproximativ doua saptamini de repaus complet si relaxare dupa un tur epuizant este obligatorie.

Aceste antrenamente vor facilita tranzitia celor doua etape si, in acelasi timp, vor preveni accidentarile. In plus, vom avea mai mult timp disponibil pentru a pregati ceilalti factori in etapa urmatoare, cea de reconstructie.

Activitatile generale indicate pentru aceasta perioada ar fi alergarile, jocurile de fotbal pe teren redus, sporturile complementare fotbalului, difeite programme de forta si mobilitate executate in sala.

Prof. CIPRIAN URICAN

Continuarea in materialul Programarea pregatirii in perioada dintre tur si retur (2)