Ciclul de consolidare 11-12 ani

Ciclul de consolidare 11-12 ani

I. OBIECTIVE PARTICULARE

  1. Asigurarea armoniei si proportionalitatii dezvoltarii fizice generale globale si segmentare.
  2. Dezvoltarea organica si functionala.
  3. Extinderea si diversificarea sferei deprinderilor motrice de baza si specifice.
  4. Cresterea indicilor de dezvoltare a calitatilor motrice de baza si specifice.
  5. Consolidarea fondului stabil al tehnicii, proces complex cu scop aplicativ-practic, in corelatie cu exigentele jocului.
  6. Formarea capacitatii de gindire tactica, pe fondul insusirii unui repetoriu tactic de baza, individual si colectiv.
  7. Afirmarea si modelarea diverselor componente ale personalitatii in procesul de pregatire si joc.
  8. Mentinerea interesului constant pentru pregatirea fotbalistica sistematica.
  9. Formarea unei atitudini si mentalitati pozitive fata de cerintele educative ale practicarii jocului.

II. CARACTERISTICI ALE PREGATIRII CARE REZULTA DIN SPECIFICUL VIRSTEI

Aceasta perioada de virsta, importanta in pregatirea fotbalistica, este favorabila pentru obtinerea de noi acumulari. Fiecare etapa in dezvoltarea copilului impune insa reguli specifice ce trebuiesc respectate de catre antrenor. La 11-12 ani sint deja variatii mari privind inceputul si ritmul dezvoltarii. Aflati in perioada prepubertara, se caracterizeza printr-o crestere si dezvoltare somatica si functionala apreciabila. Copii prezinta un schelet in majoritate cartilaginous, musculatura slab dezvoltata si o mobilitate mare.

Cresterea este in general uniforma, valori ale taliei de 145-152cm si ale greutatii de 35-40kg pot fi considerate valori medii. Frecventa cardiaca de aproximativ 90/min este mai mare ca la adult, iar capacitatea vitala creste rapid, atingind valori de 1800cmc la 11 ani si 2000cmc la 12 ani. Frecventa respiratorie ajunge la 11 ani la 18 respiratii/minut, avind loc o stabilizare a tipului respirator, predominind tipul abdominal. Organele interne sint déjà bine dezvoltate, sistemul nervos periferic este dezvoltat aproape in desavirsirea sa, in timp ce sistemul nervos central si mai ales activitatea nervoasa superioara se deosebeste mult de cel al adultului.

Nivelul de dezvoltare psiho-fizic permite largirea acumularilor gestuale, achizitionarea rapida de noi deprinderi motrice, formarea unei “culturi” a miscarii. Are loc acum, o crestere a capacitatii de ghidaj motric, de diferentiere temporala, da ritm si reactie. Prin mixarea deprinderilor noi cu cele déjà fixate, sint asigurate premizele pentru consolidarea unui bagaj motric multilateral.

Factorii antrenamentului se abordeaza atit in forma lor globala si reciproc-corelata, cit si izolat. Referitor la factorul fizic, preocuparea principala si constanta va fi atit dezvoltarea armonioasa cit si dezvoltarea selectiva specifica, cresterea capacitatii generale de efort a aparatului respirator si circulator. Aparatul cisrculator se comporta favorabil la eforturile fizice cu caracter dinamic si de mica intensitate. Cu toate ca aparatul cardiovascular are resurse functionale inca reduse, aparatul respirator cunoaste o “crestere” semnificativa, indicii obiectivi demonstrind ca rezistenta aeroba poate fi dezvoltata cu succes.

(va contina)

ION V. IONESCU                                      MARIUS DEMIAN