Continuare a materialului Coaching si psihologie
Deprinderi tactice:
Sint aspectele care tin de gindirea si filozofia antrenorului. In acelasi timp sint deprinderile care decid rezultatul final al partidelor. Alegerea sistemului de joc, conceptia privind organizarea echipei in faza defensiva, modul in care construieste, pregateste si finalizeaza actiunile ofensive, alegerea primului “11”, schimbarile din timpul jocului, sint trasaturile care definesc valoarea unui antrenor.
Deprinderi manageriale:
Sint obligatorii pentru a sistematiza activitatea antrenorului. Planificarea eficienta a activitatii si gestionarea timpului fac parte din aceasta categorie. Ca si organizarea cantonamentelor si a deplasarilor, din punctul de vedere al programului.
Deprinderi interumane:
Asa cum spuneam si mai inainte, sint de parere ca sint cele mai importante. Oricit de bine pregatit ar fi un antrenor, orice antrenamente deosebite ar face, nu poate avea rezultate pe termen lung daca nu stie sa comunice cu jucatorii, sa le transmita exact ceea ce gindeste. Daca un jucator nu are incredere in profesorul sau, nu va ajunge niciodata sa se exprime la adevarata sa valoare.
Pe de alta parte, antrenorul intra permanent in contact cu conducatorii echipei, cu suporterii, cu presa sau cu sponsorii. Daca nu are abilitatile necesare intretinerii unei relatii corecte, oneste, bazate pe respectul pentru meseria fiecaruia, nu va rezista mult.
Pentru ca antrenorul sa scoata ce e mai bun dintr-un fotbalist, sa-i stoarca si ultima picatura de talent, trebuie sa cunoasca ce il motiveaza pe acesta. Iar pentru a stii ce-l motiveaza, trebuie sa-l stie foarte bine nu numai ca sportiv, ci si ca persoana. Acest lucru se poate realiza prin discutii particulare, nu neaparat pe teme sportive. Despre familie, pasiuni, dezvoltare personala, distractie, prieteni. Cunoasterea in profunzime a jucatorului, il ajuta pe coach sa-i ofere asistenta in atingerea marii performante si sa solutioneze eventualele conflicte care pot aparea in in viata echipei. Pentru ca apar situatii delicate, iar antrenorul facindu-si o impresie asupra elevului sau, stie cum sa le gestioneze. Trebuie sa decida permanent ce e bine pentru echipa si sa nu-i fie frica sa ia decizii care nu sint pe placul jucatorilor.
Sa discutam putin despre comportamentul antrenorilor si care sint preferintele jucatorilor in aceasta privinta.
Conform cercetarilor lui P. Chelladurai, publicate de psihologul Stephen J. Bull, exista cinci categorii de comportamente specifice antrenorilor:
Comportament axat pe antrenament si instruire =
Sustine si imbunatateste performanta sportivului prin antrenamente grele, obositoare si prin exersarea deprinderilor tehnico-tactice.
Comportament democrat =
Permite sportivilor sa participe la luarea deciziilor care privesc obiectivele echipei, metodele de antrenament, solutiile strategice pentru joc (sa nu va mirati, acest comportament se intilneste frecvent la cluburile mari, care au multi jucatori de valoare).
Comportament autocrat =
Implica luarea independenta a deciziilor si subliniaza autoritatea antrenorului
Comportament axat pe sustinere sociala =
Se caracterizeaza prin atentia acordata fiecarui jucator in parte si crearea unei atmosfere bune in cadrul grupului.
Comportament bazat pe recompense =
Ofera recunoastere si recompense performantelor.
In realitate, putem intilni antrenori cu un unic comportament , dar mult mai probabil este ca ei sa imbine tipurile de mai sus.
In ceea ce priveste jucatorii, in special seniorii profesionisti, au nevoie de democratie, suport social si manifesta preferinta pentru stilul axat pe antrenament si instruire. De retinut, mai presus de orice, fotbalistii isi doresc corectitudine de la antrenor. Asta arata numeroasele studii de psihologie sportiva. Cercetarile arata ca acolo unde apar diferente intre parerea antrenorilor despre ei insisi si a jucatorilor fata de antrenori, sportivii tind sa fie nemultumiti de antrenorii lor, aspect care va influenta in timp rezultatele echipei. De aceea, a vorbi si a asculta, sint lucruri esentiale pentru un coach de succes. Numai asa se pot intelege unul pe celalalt, numai asa antrenorul si echipa sa pot produce performanta impreuna.
Prof. Ciprian Urican