10 lucruri pe care ar trebui sa le stiti despre acidul lactic

Vechi mituri si noi realitati

Acidul lactic are o reputatie proasta. Multi antrenori dau vina pe acesta pentru oboseala, pentru dureri ale muschilor si pentru crampe. Acestia il considera un produs rezidual care ar trebui evitat cu orice pret. Stiti ce? Oamenii de stiinta au descoperit ca acidul lactic are un rol esential in generarea de energie in timpul unui exercitiu. Departe de a fi baiatul rau al metabolismului, acidul lactic este combustibil pentru multe tesuturi, ajuta la folosirea carbohidratilor alimentari si stimuleaza productia de glucoza si glicogen din ficat. De fapt, acidul lactic este modul naturii de a va ajuta să treceti peste situatii stresante. Acidul lactic are o parte intunecata. Cand corpul dumneavoastra produce acid lactic, acesta disociaza in ioni de lactat (lactat) si ioni de hidrogen. Ionii de hidrogen dau aciditatea acidului lactic. Acestia interfereaza cu semnalele electrice din muschi şi nervi, incetineste reactiile energice şi blocheaza contractia musculara. Durerile pe care le simţiţi după un exerciţiu intens sunt provocate de acumulare ionilor de hidrogen. Deci, cand sunteti obositi, nu dati vina pe acidul lactic. In schimb, dati vina pe adevaratii faptasi – ionii de hidrogen. Lactatul este considerat vinovat din cauza asocierii. Departe de a fi un proscris al metabolismului, trupul adoră lactatul. E un combustibil foarte rapid care e preferat de inima si de muschi în timpul exercitiilor intense. Lactatul este esential pentru ca trupul uman sa primeasca o portie constanta de carbohidrati, chiar şi în timpul exerciţiilor ce se întind pe mai multe ore. Lactatul este atât de valoros, încât folosirea acestuia intr-o bautura proteica, in timpul exercitiilor sau după incheierea acestora, creste performanta si reduce perioada de recuperare. Lactatul este un prieten al sportivilor care practica sporturi de viteza in regim de rezistenta. După ce veti afla adevarul despre acidul lactic, il veti privi dintr-o noua perspectiva. Struniti cum trebuie puterea acidului lactic si va veti mari nivelul de energie, dar veti limita si oboseala. Iată zece lucruri pe care trebuie să le stiti despre acidul lactic:

1. Acidul lactic se formează prin descompunerea glucozei In timpul acestui proces, celulele produc ATP (adenozintrifosfat), care furnizeaza energie pentru majoritatea reactiilor chimice din corp. Formarea acidului lactic nu foloseste oxigen, asa ca procesul se numeste deseori metabolism anaerob. Producţia de ATP este redusa, dar foarte rapida. Asta il face ideal pentru satisfacerea nevoilor de energie, ori de câte ori intensitatea exercitiilor depaseste 50% din capacitatea maxima.

2. Acidul lactic nu provoaca dureri de muschi si crampe Durerea musculară ce apare la o zi dupa un antrenament intens este provocata de degradarea muschilor si inflamarea tesuturilor. Cele mai multe crampe musculare sunt provocate de receptorii nervosi musculari care devin supraexcitabili din cauza oboselii muşchiului. Multi atleti recurg la masaje, bai fierbinti şi tehnici de relaxare pentru a-i ajuta să scape de acidul lactic din muschi si, prin urmare, de durere şi crampe. Desi aceste metode au probabil alte beneficii, eliminarea acidului lactic nu este unul din acestea. Lactatul este folosit rapid pe post de combustibil în timpul exercitiilor si al recuperarii si nu ramane în muschi precum uleiul de motor.

3. Acidul produce acid lactic de cate ori descompune carbohidrati pentru energie. Cu cât se descompun mai repede glucoza şi glicogenul, cu atât se formează mai mult acid lactic. În timpul odihnei şi al exerciţiilor la intensitate redusă, corpul foloseşte doar grăsimi drept combustibil. Însă, când ajungeţi la 50% din capacitatea maximă, limita de intensitate pentru exerciţiile recreaţionale, corpul începe să folosească tot mai mulţi carbohidraţi pentru a alimenta exerciţiul. Cu cât ardeţi mai mulţi carbohidraţi, cu atât mai mult produceţi acid lactic.

4. Acidul lactic se poate forma în muşchi care primesc suficient oxigen. Pe masura ce cresteti intensitatea exercitiului, va bazati tot mai mult pe fibrele musculare rapide. Aceste fibre folosesc în principal carbohidrati pentru a-şi alimenta contractiile. După cum am discutat, de cate ori ardeţi carbohidraţi pentru energie, muschii vostri produc acid lactic. Cu cât vă antrenaţi mai intens, cu atat mai mult folositi fibre musculare rapide. Prin urmare, folositi tot mai mulţi carbohidrati drept combustibil si produceţi mai mult acid lactic. Cantitatea ridicată de acid lactic din sange inseamna doar că ritmul în care ajunge acidul lactic în sange depaseste ritmul în care este eliminat. Oxigenul are un rol foarte mic în acest caz.

(va continua)

Sandu Tabirca – antrenor Licenta PRO

* Material inspirat din studiile efectuate de George Brooks, profesor la Departamentul de Biologie Integrata Berkeley al Universitatii din California si Dr.J.D. McGarry, in cartile „Teoria miscarii lactatului” si ” Paradoxul glucozei”