CARACTERISTICILE PREGATIRII CARE REZULTA DIN SPECIFICUL VIRSTEI
La aceasta virsta exista substratul nervos si locomotor necesar consolidarii deprinderilor motrice complexe si pentru eforturile de viteza. Viteza de reactie si de repetitie se dezvolta, insa forta si rezistenta sint ramase in urma.
Eforturile de rezistenta se depun in concordanta cu nivelul dezvoltarii fizice si capacitatii functionale a organismului. Nu se recomanda eforturile maxime, cu incordari mari ale aparatului locomotor.
Transformarile somatice si organice la aceasta etapa insotesc si modificarile corespunzatoare din viata psihica a copiilor. Acestia trec treptat de la intelegerea faptelor simple si concrete, la notiuni abstracte, la asocieri complexe. Se manifesta interes si curiozitate pentru teorie, pentru explicarea fenomenelor realitatii.
Perceptiile sint mai selective, orientarea spatio-temporala se prfectioneaza considerabil. Se dezvolta calitatile vointei, creste capacitatea de concentrare a atentiei, gindirea devine mai abstracta, capata un caracter tot mai organizat si sistematic. Posibilitatile marite ale gindirii, varietatea de cunostinte accumulate, permite la aceasta virsta consolidarea tehnicii jocului.
Modificarile din sfera neuro-psihica, precum si evolutiile comportamentului reclama ca dezvoltarea psihica la aceasta virsta sa fie asistata si dirijata cu atentie, discretie si pricepere de catre profesorul antrenor.
Toate acestea duc la implicatia psihologica potrivit careia lectiile de antrenament trebuie sa se desfasoare intr-o atmosfera de optimism, intelegere, prietenie si sinceritate.
In aceasta perioada de dezvoltare fizica si psihica, nimic nu trebuie lasat la intimplare, caci deficientele de instruire se razbuna mai tirziu, anulind eforturile depuse in pregatire.
Predarea si invatarea jocului si a elementelor sale capata aspecte noi. Este perioada de trecere de la metodica virstei mici, la cea care incepe sa divizeze directiile de instruire.
La aceasta virsta sint create conditiile biologice si sociale pentru o activitate constanta in fotbal, orientate spre performanta. Copii acestei virste sint capabili sa insuseasca un impresionant continut motric, la un nivel calitativ ridicat, uneori similar jucatorilor seniori.
Factorii antrenamentului se ataca in totalitatea lor corelata, dar apar conditii ca in vederea insusirii elementelor constituitive ale jocului, acestia sa fie abordati sub forma restrins corelata, adica cite unul in regimul altuia.
Se pot prelucra chiar elemente ale unui singur factor, pentru consolidarea unor efecte stabile si deprinderi specifice. Dar pentru ca pregatirea factorilor de antrenament nu constituie un scop in sine ci doar mijloace de perfectionare a jocului, se impune ca acesta sa fie forma finala de verificare si integare a elementelor pregatite analitic. Acest lucru fara sa excluda si pregatirea pe factori, grupati sau izolati.
ION V. IONESCU MARIUS DEMIAN