Descriere
După introspecția tactică extrem de complexă și eficientă expusă în cartea Sistemul 352 – Soluții tactice, recent tradusă și în limba română, Renato Montagnolo revine cu o nouă și extrem de importantă contribuție asupra modulelor tactice de succes ale jocului de fotbal.
1-4-2-3-1 Soluții tactice pentru jocul pozițional nu este doar o altă carte care analizează cel mai folosit sistem de joc din fotbalul European, el reprezintă un manual necesar și obligatoriu pentru educația antrenorilor de fotbal, în dorința permanentă a acestora de a obține succese.
Noutatea absolută aduse de această lucrare este abordarea diferitelor situații de joc rezolvate cu ajutorul principiilor jocului pozițional.
În prima parte a cărții este expusă analiza generală a sistemului, avantajele și dezavantajele acestuia, atât în faza de posesie cât și în cea de non posesie, apoi o aprofundare a jocului pozițional cu principiile și conceptele sale și posibilitatea acestora de aplicare asupra modulului 4-2-3-1.
În partea centrală găsim o examinare a contrapoziționărilor cu alte sisteme de joc, în ambele faze.
În ceea ce privește faza de posesie sunt analizate trei aspecte: cum depășim prima linie de pressing, cum ajungem să ocupăm zona de prefinalizare dintre linia mediană și defensivă adverse și cum depășim ultima linie defensivă.
În ceea ce privește faza de non posesie explorăm următoarele teme: care ieșiri avantajează exercitarea presingului pe construcția adversarului, creând egalitatea numerică cu constructorii (jucătorii care construiesc) adverși; ce manevre se utilizează pentru blocarea dezvoltării acțiunilor pe zonele laterale și a jocului „între linii” ale adversarului.
În fine, în ultima parte sunt prezentate câteva exerciții utile pentru lucrul asupra principiilor și aspectelor jocului pozițional utilizând sistemul de joc 4‐2‐3‐1.
Propunerile didactice sunt împărțite în argumente de bază: faza de posesie strict legată de conceptele jocului pozițional, atacul în profunzime și finalizarea; faza de non posesie.
După aceste exerciții antrenorul se poate inspira în utilizarea pe teren a didacticii celei mai eficace în funcție de condițiile concrete de lucru (timp, spațiu, caracteristicile jucătorilor, etc.).