CARACTERISTICILE PREGATIRII CARE REZULTA DIN SPECIFICUL VIRSTEI
Iata acum prezenta si ponderea factorilor in instruirea jucatorilor de 13 – 14 ani, defalcare care nu implica implicit o “instruire pe factori”, ci mai degraba directioneaza ansamblul mijloacelor, inclusive jocurile, spre acel sau aceia dintre ei considerati a fi predominanti:
Virsta | Factorul | Pondere | Mijloacele principale |
Fizic | 20% | Programe fizice | |
13 ani | Tehnic | 45% | Ex. analitice, complexe tehnice, tehnica
postului |
Tactic | 30% | Structuri tehnico-tactice, situatii
de joc, jocuri tactice si obisnuite |
|
Psihic | 5% | Cadrul psihic al instruirii | |
Fizic | 25% | Programe fizice, componenta fizica
a complexelor tehnico-tactice |
|
14 ani | Tehnic | 40% | Ex. analitice, complexe tehnice,
tehnica postului |
Tactic | 30% | Structuri tehnico-tactice, situatii
de joc, tactica postului, jocuri tactice si obisnuite |
|
Psihic | 5% | Cadrul psihic al instruirii |
Precizarea procentuala a factorilor si a contributiei lor in procesul de pregatire are un caracter de orientare, dirijare. Tabelul de mai sus dezvaluie cerinta metodica generala de echilibru procentual intre factorul fizic si pregatirea tehnico-tactica.
Interferenta dintre factori reclama tratarea unitara a acestora, abordarea simultana, tinind cont de dominanta pregatirii.
In ceea ce priveste calitatile fizice, vor fi tratate in principal prin mijloacele pregatirii tehnice si de joc, dar pentru ridicarea capacitatilor fizice generale sau dezvoltarea izolata a uneia dintre calitatile motrice, se va putea actiona asupra factorului fizic si prin metode specifice.
ION V. IONESCU MARIUS DEMIAN