Lecțiile Allematore.net
Autori:
Luigi Del Sordo
Stefano Lorenzi
*Luigi Del Sordo a participat în noiembrie 2018 la seminarul organizat în București de www.coaches-ahead.ro și www.allenatore.net
Nota traducătorului: Școala Fotbal = activitatea desfășurată cu copii între 5-12 ani
Idei și propuneri pentru a lucra eficient în Școala Fotbal
În fotbal sunt numeroase dueluri unu contra unu, apărute în cele mai variate situații ale jocului, în timpul celor 90 de minute.
Este nevoie de personalitate și autocontrol când înfrunți direct adversarul, se nasc numeroase certitudini și abilități care se răsfrâng inclusiv asupra colectivului.
Din păcate în sectorul juvenil, chiar de la cele mai fragede vârste, se acordă puțină dezvoltării individuale, majoritatea antrenorilor cerând micilor fotbaliști să joace ca seniorii, toate acestea probabil, din cauza egoului personal.
Partide „umbră” (11 V 0), așezări și acoperiri defensive, joc dintr-o atingere sau învăluiri se folosesc în detrimentul învățării marcajului sau demarcării.
Astăzi, în mediul copiilor, se preferă ca echipele să stea scurte și înguste, să învețe tactica de grup și colectivă pentru a efectua posesie la nesfârșit, crearea abilităților individuale trecând în plan secund.
În acest articol vom căuta situații în care micul jucător să găsească duelurile 1 V 1, din ce în ce mai dificile, asimilinând astfel experiențe tehnico-motorii care constituie parcursul său de creștere și învățare fotbalistică.
Dacă exersăm pe suprafață mare și lungă, creștem situațiile în care apar duelurile 1 V 1 și dezvoltăm măiestria copiilor în rezolvarea acestora. La fel dacă fixăm tema de a juca în paritate numerică defensivă.
Așadar, în mediul juvenil este nevoie de un parcurs de formare lung și constant, o sensibilizare care trebuie pornită de la bază și care să facă abstracție de rezultat.
Și în duelurile 1 V 1 sunt solicitate și fortificate componentele psihologice individuale, nu trebuie uitat că antrenamentul acestei componente situaționale va duce la îmbunătățirea aspectele coordinative și a celor tehnico-tactice.
Analizând din punct de vedere coordinativ, capacitățile major implicate în această situație sunt:
- Reacție: în duelul 1 V 1 această capacitate este foarte importantă atât pentru atacant cât și pentru apărător, deoarece timpul scurs între analiza situației și răspunsul motoriu este decisivă în fotbal
- Orientare: poziția propriului corp în spațiul de joc este dictată de punctele de referință specifice, de exemplu pentru apărător propria poartă permite o mare dexteritate și conștientizare în alegerea soluției motorii.
- Echilibru: în această situație intervine mult echilibrul dinamic în care componenta situațională nu permite evaluarea conștientă a propriei posturi în cazul unui duel și deci stabilitatea, care reprezintă capacitatea de menținere a baricentrului corporal în interiorul ariei picioarelor, îmbunătățește mult reușita acestei situații
- Adaptare și transformare: prin asta înțelegem capacitatea de a alege și folosi un element tehnic pentru a rezolva o situație întâlnită
- Diferențiere: capacitatea de a doza tensiunea musculară, este un indice foarte important al sensibilității, deci a capacității de a efectua loviri rafinate ale mingii
- Spațiu-timp: atacarea unui fundaș în viteză este diferită față de atacarea lui mergând pentru că în primul caz reducem spațiul și timpul apărătorului în a riposta. Pentru fundaș, reducerea spațiului atacantului permite confruntarea cu situația de joc departe de zona periculoasă.
- Cuplare și combinare: în exercițiile situaționale nu putem prevedea ce gesturi tehnice vor folosi jucătorii, viteza de execuție a mișcărilor face diferența, astfel încât capacitatea de combinare a câtor mai multe gesturi tehnice în viteză mare reprezintă un factor extrem de important pentru atacant.
- Fantezia motorie: un antrenor din Școala Fotbal (5-12 ani) competent, furnizează copilului instrumente (abilități) importante pentru atingerea obiectivelor acestuia, pentru a rezolva diferitele situații în mod original.
După cum am putut vedea în tabelul fazei sensibile din articolele precedente, fiecare categorie de vârstă este caracterizată de capacitățile care pot fi mult antrenate, așadar putem adapta duelul 1 V 1 diverselor categorii de vârstă până la 12 ani.
Aspectele tehnico-tactice implicate sunt:
- Ofensive (apărarea și protejarea mingii, conducerea, driblingul, șutul la poartă)
- Defensive (poziția în teren, intercepția, contrastul=contactul cu adversarul=duel, apărarea porții)
Luând în considerare importanța și complexitatea acestor situații, precum și principiile conexe, care din punctul nostrude vedere trebuie să acompanieze continuu parcursul de dezvoltare al copilului, suntem siguri că este necesară nu numai programarea în fiecare ședință de antrenament, ci și aprofundarea fiecărui aspect.
În acest articol vom trata duelul 1 V 1 în două sensuri: pentru câștigarea spațiului și pentru protejarea mingii.
1 V 1 PENTRU CÂȘTIGAREA SPAȚIULUI
CATEGORIA 5-7 ANI
TOM ȘI JERRY
Organizăm o suprafață de exersare ca și cea din figură, în funcție de numărul copiilor.
Tom se află între jaloane, jos, și își apără vizuina (linia dintre conuri=zona de poartă).
Jerry se află sus și pleacă din gaura lui să-i fure cașcavalul.
Progresia conține următoarele variante:
- La semnalul lui Tom (jucătorul de jos), Jerry pleacă în viteză, fără minge, și încearcă să treacă linia dintre conuri fără ca pisica să-l atingă cu mâinile.
- La semnalul lui Tom, care are o minge în mâini, Jerry pleacă în conducerea mingii și încearcă să treacă linia vizuinii cu mingea la picior. Tom are sarcina să-l atingă cu propria lui minge ținută în mâini.
- La semnalul lui Tom, Jerry pleacă în conducerea mingii către vizuina acestuia. Sarcina pisoiului este să-l deposedeze de minge pe șoricel.
- Secvența finală a acestei progresii este cea în care Tom trebuie să recupereze mingea din picioarele lui Jerry, care încearcă să ajungă în spatele liniei, și să o conducă afară din careu.
FUGA
Cele două echipe, gazelele și lei, sunt dispuse în cercuri. Antrenorul începe jocul chemând gazelele. Acestea, pentru a nu fi prinse de lei, trebuie să ajungă în spatele liniei de fund a terenului.
Variante:
- Antrenorul cheamă leii, care au obiectivul de a fura „coada” (un maieu atârnat în spate, prins de șort) gazelelor.
- Antrenor decide două culori care vor semnifica leul și gazela. Strigarea de către antrenor a unei culori semnifică înțelegerea rapidă de către copii cine este leul și cine este gazela. Antrenorul strigă culoarea gazelei.
- Prima oară exercițiul se execută fără minge, apoi se introduce mingea.
Conținut Restricționat
Ne pare rău dar numai utilizatorii cu conturi Premium pot accesa această postare. Dacă ai un cont Premium, te rugăm să te loghezi.
(VA CONTINUA)
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.