Particularitati morfologice, fiziologice, psihologice si motrice la jucatorii de 11-15 ani

Particularitati morfologice, fiziologice, psihologice si motrice la jucatorii de 11-15 ani

FEDERAŢIA ROMÂNĂ DE FOTBAL
ŞCOALA FEDERALĂ DE ANTRENORI
HANCĂŞ ALIN – referent zonal

Pubertatea reprezintă perioada cea mai dificilă din viaţă tânărului fotbalist
•De ce ?
•Multiplele transformări în planul morfologic, funcţional, psihologic
•Se diversifică variantele care pot înlocui fotbalul
•Programa şcolara tot mai încărcată pe măsura ce ne apropiem de finalul perioadei
•Se trece la jocul în 11
MORFOLOGIC
•Creşterea lungimii corpului; creştere explozivă; posibilităti scăzute
•Structura oaselor se apropie de cea a adultului
•Creştere în înăltime în detrimentul greutăţii : 15 – 16 cm, 7 -10 kg
•Toracele se dezvoltă mai mult în lungime decât în lărgime, împiedecând satisfacerea în condiţii optime a schimburilor respiratorii
•Organele din bazin caracterizate de insuficientă stabilitate
•Muşchii lungi si subţiri
•Raport greutate muşchi – greutate corp = 32 %
FUNCŢIONAL
•Aparatul cardiovascular: volumul inimii creşte rapid, vasele sanguine sunt înguste, ceea ce implică efort mare pentru împingerea sângelui ; insuficientă irigare  a creierului şi a altor organe în timpul efortului ; stări de ameţeală şi apariţia rapidă a oboselii ; aparatul circulator puternic solicitat (nevoia de O2 si de substanţe energetice pentru muşchi şi organe).
•Aparatul respirator : schimburile respiratorii în efort nu sunt satisfăcute în condiţii optime; capacitatea vitala = 2800 cm; posibilităţi scăzute la efortul de rezistenţă ; creşte volumul plămânilor; se dezvoltă muşchii respiratori
•Metabolismul : predomină procesele de asimilaţie; efortul muscular stimulează procesele de dezasimilaţie (alimentaţie corespunzatoare)
PSIHOLOGIC
•Gandirea : caracterul unei logici abrupte, obiectele şi fenomenele fiind percepute cu însuşirile lor particulare, sinteza şi generalizarea fiind deficitare ; creşte spiritul de observaţie ; creşte capacitatea de asimilare ; se pun bazele tehnicii corecte – stereotipuri dinamice.
•Senzaţii-percepţii : caracter interpretativ, făcându-se legatura între aspectele percepute  şi însuşirile memorate anterior.
•Procesele corticale : predomină excitaţia , dar se merge spre echilibru; apare inhibiţia conditionată
•Limbajul : dialogat
•Memoria : mai activă; calităţile de durată şi reproducere mai bine reprezentate
•Imaginaţia : reproductivă – imitativă
•Atenţia : caracter voluntar; concentrare intensă ; stabilitate scazută
•Afectivitatea : emoţiile şi sentimentele devin mai stăpânite, sunt filtrate prin funcţia analitico – sintetică a scoarţei cerebrale; apare spiritul de echipă; caracter instabil al sentimentelor; primele gânduri despre viitoarea profesie; prietenii între parteneri de acelaşi sex; dragoste pentru sexul opus.
•Voinţa : tenacitate – hotărâre – curaj – spirit de sacrificiu.
•Personalitatea : imaginea despre sine devine mai critică ; interesele se intensifică; încrederea în forţele proprii depăşeşte posibilităţile reale ; mod propriu de a rezolva situaţiile apărute în teren