ÎNCĂLZIREA ÎN FOTBAL

 

TACTICAL LAB – Incalzirea in fotbal!

de Ciprian Urican

 

Subiectul este unul vast, dar deosebit de important în procesul de antrenament și joc. Pentru că fiecare antrenament sau joc trebuie să fie precedate de încălzire.

Care este scopul încălzirii?
Încălzirea urmarește pregătirea organismului din punct de vedere fizic pentru efortul care va urma, dar și mental, ajutând la concentrarea și controlul stării de nervozitate al jucătorilor.
În același timp, încălzirea îmbunătățește performanțele jucătorilor și reduce riscul accidentărilor.

Ce efecte se produc?
Din momentul începerii încălzirii, în corpul uman se produc o serie de schimbări, se produce mai multă căldură, temperatura corpului și a musculaturii începe să crească. Dacă temperatura corpului crește lent timp de aprox. 50 minute, cea a musculaturii, adică cea pe care vrem noi să o influențăm prin încălzire, crește rapid aprox. 10 minunte după care se stabilizează, rămânând constantă.
Intensitatea încălzirii trebuie să fie scăzută la început, urmând să crească treptat, astfel încât după 10 minute temperatura mușchilor să atingă un nivel stabil. Cu cât temperatura mușchilor este mai ridicată, cu atât aceștia vor produce mai multă energie și, implicit, randamentul în joc sau antrenament va fi mai ridicat!
O încălzire necorespunzatoare, mai scurtă de minim 10 minute, crește riscul accidentărilor, deoarece, mușchiul nefiind încălzit, are o anumita rigiditate, iar o eventuală mișcare bruscă poate conduce la ruperea fibrelor elastice.

Metodica și organizare
În crearea programului de încălzire trebuie să se țină cont de codițiile climaterice și temperatura mediului. Este logic că timpul afectat încălzirii pe o vreme rece va fi mai mare decât cel pentru o zi călduroasă, la fel cum și exercițiile care compun încăzirea vor fi diferite.
Intensitatea exercițiilor de încălzire trebuie să fie la început scăzută, urmând ca aceasta să crească odată cu trecerea timpului. Exercițiile trebuie să fie cunoscute și ușor de executat, trebuie să fie cursive, să nu existe întreruperi.
Este bine de știut că o intrerupere a exersării mai mult de 15 minute în timpul jocurilor și antrenamentelor va scădea temperatura corpului și a musculaturii la nivelul inițial, și ca atare, randamentul jucătorilor va avea de suferit până se vor reîncălzi.
Fundamentală, în ambele cazuri, este poziția în teren a antrenorului sau a preparatorului fizic față de grup. Permanent trebuie să aibă toți jucătorii în raza câmpului vizual. Totdeauna în afara spațiului de lucru al jucătorilor, dar apropiat de ei, pentru a-i supraveghea vizual și mental.
Dacă echipa este dispusă în cerc, pătrat, romb sau altă formă geometrică, antrenorul se poziționează în afara acesteia, atent permanent la intervalele dintre jucători. Este important să participe activ, prin atenționari și îndrumări permanente.
De mare ajutor este pregătirea spațiului destinat încălzirii înaintea începerii ședinței de pregătire. Jaloane, conuri, copete, toate sânt foarte utile pentru a delimita zona diferitelor forme de incalzire și, în același timp, pentru a ușura orientarea și cursivitatea.

  • Individual
  • Pe grupe (2,3,4,..)
  • Pe compartimente
  • Intersectoriale
  • Cu toată echipa

Conținut Restricționat

Ne pare rău dar numai utilizatorii cu conturi Premium pot accesa această postare. Dacă ai un cont Premium, te rugăm să te loghezi.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.