Autor: ION V. IONESCU
Continuarea materialelor Tehnica si sistemul factorilor de joc, Tehnica si sistemul factorilor de joc (2) si Tehnica si sistemul factorilor de joc (3)
Trebuie insa subliniat ca aceasta esentializare tehnica in raport cu modelul propus nu inseamna o restringere si limitare a fondului de deprinderi tehnice, ci dimpotriva, utilizarea unui volum cit mai mare de deprinderi care sa permita o manifestare variata si inedita.
Fotbalul bun din totdeauna si cel de astazi mai mult, impune o calitate psihica a actului tehnic de o mare importanta. Este vorba de curajul executiei tehnice! De acea capacitate a jucatorului de a initia decis, ferm si de aici increzator, manevra tehnica, capacitatea psihica care se opune actiunii ezitante prin care actiunea tactica intirzie si se deturneaza pe cai inchise.
Pentru randamentul jocului insa, curajul executiei trebuie sa se cupleze fericit cu siguranta ei, astfel incit coeficientul de risc sa fie normal. Se cere de asemenea aratat ca acest curaj de abordare tehnica nu este egal cu curajul de a incerca in situatii contraindicate executii cu sanse mici de reusita.
Acest curaj al executiei tehnice este mai mult si are la baza o anumita stare de spirit pozitiva, un optimism al competitiei, o incredere in fortele echipei si Clubului, o incredere in reusita! Aceasta incredere in reusita s-ar putea sa fie elementul psihic care sa motiveze si declansarea curajului executiei tehnice! Ceea ce accentueaza importanta unei ambiante tonice in preajma meciului si subliniaza valoarea oamenilor pozitivi in preajma echipei.
Un alt aspect psihic ce determina calitativ tehnica il reprezinta capacitatea jucatorului de a-si adapta manevrele tehnice la situatiile noi ce survin pe parcursul jocului. Este vorba, de exemplu, de evolutia scorului, de unele actiuni surprinzatoare ale adversarului, de starea terenului si a timpului, etc. Iar aceasta adaptare se refera la putinta jucatorului de a schimba jocul, de-al redresa tactic, conform intentiilor proprii, atunci cind el, din cauza unor factori neprevazuti si-a modificat configuratia anticipata si preferata. Aceasta capacitate depinde desigur atit de nivelul gindirii tactice pe care el o are, cit si de bagajul deprinderilor sale tehnice.
In fond, problema legaturii tehnicii jocului cu elemente de ordin psihic generate de acesta, este aceea a posibilitatii fotbalistului de a se exprima eficient din punct de vedere tehnic in timpul jocului. Aceasta exteriorizare tehnica este perturbata de amplificarea unor stari psihice, afective si emotionale pe care le resimte jucatorul inainte si in timpul jocului, de “tracul” inerent luptei sportive, consecinta a mizei, a prezentei adversarului, a publicului. Lupta jucatorului cu propriile stari psihice, poate inhiba oarecum forta de exprimare tehnica, dar, de obicei, aceasta stare este temporara. Ea trece o data cu inceperea jocului.
– sfirsit –