Lecțiile Allematore.net
Autori:
Luigi Del Sordo 
Stefano Lorenzi
*Luigi Del Sordo a participat în noiembrie 2018 la seminarul organizat în București de www.coaches-ahead.ro și www.allenatore.net
Nota traducătorului: Școala Fotbal = activitatea desfășurată cu copii între 5-12 ani
Idei și propuneri pentru a lucra eficient în Școala Fotbal
În fotbal sunt numeroase dueluri unu contra unu, apărute în cele mai variate situații ale jocului, în timpul celor 90 de minute.
Este nevoie de personalitate și autocontrol când înfrunți direct adversarul, se nasc numeroase certitudini și abilități care se răsfrâng inclusiv asupra colectivului.
Din păcate în sectorul juvenil, chiar de la cele mai fragede vârste, se acordă puțină dezvoltării individuale, majoritatea antrenorilor cerând micilor fotbaliști să joace ca seniorii, toate acestea probabil, din cauza egoului personal.
Partide „umbră” (11 V 0), așezări și acoperiri defensive, joc dintr-o atingere sau învăluiri se folosesc în detrimentul învățării marcajului sau demarcării.
Astăzi, în mediul copiilor, se preferă ca echipele să stea scurte și înguste, să învețe tactica de grup și colectivă pentru a efectua posesie la nesfârșit, crearea abilităților individuale trecând în plan secund.
În acest articol vom căuta situații în care micul jucător să găsească duelurile 1 V 1, din ce în ce mai dificile, asimilinând astfel experiențe tehnico-motorii care constituie parcursul său de creștere și învățare fotbalistică.
Dacă exersăm pe suprafață mare și lungă, creștem situațiile în care apar duelurile 1 V 1 și dezvoltăm măiestria copiilor în rezolvarea acestora. La fel dacă fixăm tema de a juca în paritate numerică defensivă.
Așadar, în mediul juvenil este nevoie de un parcurs de formare lung și constant, o sensibilizare care trebuie pornită de la bază și care să facă abstracție de rezultat.
Și în duelurile 1 V 1 sunt solicitate și fortificate componentele psihologice individuale, nu trebuie uitat că antrenamentul acestei componente situaționale va duce la îmbunătățirea aspectele coordinative și a celor tehnico-tactice.
Analizând din punct de vedere coordinativ, capacitățile major implicate în această situație sunt:
- Reacție: în duelul 1 V 1 această capacitate este foarte importantă atât pentru atacant cât și pentru apărător, deoarece timpul scurs între analiza situației și răspunsul motoriu este decisivă în fotbal
- Orientare: poziția propriului corp în spațiul de joc este dictată de punctele de referință specifice, de exemplu pentru apărător propria poartă permite o mare dexteritate și conștientizare în alegerea soluției motorii.
- Echilibru: în această situație intervine mult echilibrul dinamic în care componenta situațională nu permite evaluarea conștientă a propriei posturi în cazul unui duel și deci stabilitatea, care reprezintă capacitatea de menținere a baricentrului corporal în interiorul ariei picioarelor, îmbunătățește mult reușita acestei situații
- Adaptare și transformare: prin asta înțelegem capacitatea de a alege și folosi un element tehnic pentru a rezolva o situație întâlnită
- Diferențiere: capacitatea de a doza tensiunea musculară, este un indice foarte important al sensibilității, deci a capacității de a efectua loviri rafinate ale mingii
- Spațiu-timp: atacarea unui fundaș în viteză este diferită față de atacarea lui mergând pentru că în primul caz reducem spațiul și timpul apărătorului în a riposta. Pentru fundaș, reducerea spațiului atacantului permite confruntarea cu situația de joc departe de zona periculoasă.
- Cuplare și combinare: în exercițiile situaționale nu putem prevedea ce gesturi tehnice vor folosi jucătorii, viteza de execuție a mișcărilor face diferența, astfel încât capacitatea de combinare a câtor mai multe gesturi tehnice în viteză mare reprezintă un factor extrem de important pentru atacant.
- Fantezia motorie: un antrenor din Școala Fotbal (5-12 ani) competent, furnizează copilului instrumente (abilități) importante pentru atingerea obiectivelor acestuia, pentru a rezolva diferitele situații în mod original.
După cum am putut vedea în tabelul fazei sensibile din articolele precedente, fiecare categorie de vârstă este caracterizată de capacitățile care pot fi mult antrenate, așadar putem adapta duelul 1 V 1 diverselor categorii de vârstă până la 12 ani.
Aspectele tehnico-tactice implicate sunt:
- Ofensive (apărarea și protejarea mingii, conducerea, driblingul, șutul la poartă)
- Defensive (poziția în teren, intercepția, contrastul=contactul cu adversarul=duel, apărarea porții)
Luând în considerare importanța și complexitatea acestor situații, precum și principiile conexe, care din punctul nostrude vedere trebuie să acompanieze continuu parcursul de dezvoltare al copilului, suntem siguri că este necesară nu numai programarea în fiecare ședință de antrenament, ci și aprofundarea fiecărui aspect.
1 – 1 V 1 pentru șut la poartă și pasă
Intenția noastră în acest material este aceea de a vă îmbogăți biblioteca de exerciții cu dueluri 1 V 1 pentru șut la poartă și pasă, care să poată fi adaptată la ședințele voastre de pregătire.
2 – Conținutul
GĂSEȘTE COECHIPIERUL DIN FAȚA TA
P1 și P2 se înfruntă în interiorul coridorului format din copete, obiectivul acestora fiind acela de a transmite mingea colegilor care se deplasează de-a lungul liniei din fața lor, P3 și P4.
După ce pasa a fost transmisă duelul se încheie, jucătorii inversând rolurile.
Variante:
- mingea nu poate fi pasată decât după 5 secunde
- se joacă sub formă de competiție contra timp, contabilizându-se numărul de pase reușite
Conținut Restricționat
Ne pare rău dar numai utilizatorii cu conturi Premium pot accesa această postare. Dacă ai un cont Premium, te rugăm să te loghezi.
(VA CONTINUA)
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.