Ciclul de consolidare 11-12 ani (2)

In antrenarea rezistentei se recomanda eforturile in conditii aerobice, ce urmaresc urmaresc dezvoltarea andurantei de baza, tinind cont de posibilitatile individuale. Copii mai dotati, la 11-12 ani pot obtine performante remarcabile, de pina la 10-15 km de alergare. Principalele metode de antrenare a rezistentei vor fi:

–         metoda eforturilor continue (uniforme, tempou impus si / sau la alegere

–         intervalele de durata scurta

Dozarea corecta a efortului , prin evitarea suprasolicitarii sau subsolicitatarii, va asigura valorificarea optima, completa a capacitatii de efort si a disponibilitatilor reale de progres.

Viteza de executie a miscarilor si viteza de reactie se amelioreaza constant, fiind influentata de procesul de dezvoltare fizica, de crestere, de marire a masei musculare si a mobilitatii articulare. Pentru dezvoltarea vitezei, care poate creste mult la virsta de 11-12 ani , pina la echivalentul a 83% din randamentul ce va fi maxim, se vor utiliza sisteme de actionare specifice, precum executii, secvente de joc, atacuri rapide, care prin transfer pozitiv cresc potentialul de viteza.

Antrenamentul de forta are rol important in dezvoltarea capacitatii de performanta si in stimularea procesului de crestere si dezvoltare fizica. La aceasta virsta se constata diferente semnificative intre musculature spatelui, sic ea a partii anterioare a trunchiului, mai slaba, intre muschii partii anterioare a coapselor si a celor din partea posterioara, intre flexorii bratelor, mai puternici si extensorii bratelor, mai slabi dezvoltati. Dezvoltarea analitica a fortei principalelor grupe musculare se va face in regim de rezistenta neuro-musculara, cu evolutie de la regimul de durata la regimul de viteza. Se va actiona cu atentie, in conditii dinamice, prioritara fiind combinatia forta-viteza. Se vor utiliza exercitii specifice (desprinderi, sarituri, lucru pentru abdomen si spate),  alaturi de exercitii cu ingreuieri (extensoare, mingi umplute, saculeti cu nisip, haltere in greutate de maxim 5-10 kg. Principiile metodice ce stau la baza activitatii practice sint continuitatea si progresivitatea.

Pe prim plan se situeaza indeminarea, fara de care indeminarea specifica, adica tehnica, nu este de conceput. Importanta, valoarea acesteia creste, dat fiind faptul ca este in strinsa legatura cu toate celelalte calitati motrice de baza, contribuind la dezvoltarea acestora. In aceasta etapa are loc o diminuare a cuantumului exercitiilor de indeminare generala in raport cu exercitiile cu character specific.

ION V. IONESCU                          MARIUS DEMIAN