Pentru ameliorarea supletei si a mobilitatii, in special in articulatia coxofemurala si scapulohumerala, se recomanda si exercitiile de intindere (stretching).
Foarte importanta este imbunatatirea capacitatilor coordinative, necesare in stapinirea motrica a diversitatii de situatii aparute in joc, situatii ce se deruleaza in conditii de relative incertitudine si in prezenta unor adversari opozivi.
Desi capacitatiile coordinative sint in mare masura determinate genetic, trebuie actionat pentru ameliorarea acestora. Utilizind mijloace complexe, metode si forme de organizare a exersarii, vor creste atit indicii coordonarii generale cit si a celei specifice.
In globalitatea pregatirii se recomanda cresterea importantei dezvoltarii capacitatilor specifice, fotbalistice, factorul tehnic fiind permanent prezent. Pentru consolidarea gradului de stapinire a elementelor si procedeelor tehnice (fondul stabil al tehnicii) se va asigura un volum mare de repetari. Volumul devine factor de acumulare si de perfectionare a tehnicii. Concomitent cu lucrul analitic, cu individualizarea pregatirii tehnice, incepe programarea “invatarii” tehnicii in corelatie cu exigentele jocului. Algoritmul de insusire si de consolidare a tehnicii, precum si de dezvoltare a calitatilor motrice necesare optimizarii executiilor tehnice se repeta sistematic.
In formarea bagajului tactic de baza, se va actiona in trei directii:
– tactica individuala
– tactica colectiva a grupului restrins de jucatori (2-3)
– tactica de echipa – incadrarea intr-un sistem de joc simplu
Prin efortul comun, antrenor – jucator, se urmareste formarea inteligentei operationale, capacitate a jucatorului de a rezolva eficient, cu relativa usurinta diversele situatii de joc in care este angrenat.
Elementele specifice, atit cele cu caracter tehnic, cit si cele tactice, consolidate fragmentat, se coreleaza in unitati functionale de joc, care in ultima instanta dau forma globala a acestuia. Are loc in acest fel, trecerea de la invatarea fragmentata la cea globala, in sensul deplasarii metodelor de instruire. Etapele de trecere de la forma fragmentata la cea globala nu au loc succesiv, ci concomitent, printr-o continua suprapunere a invatarii analitice si globale.
Practica internationala, reclama si ne obliga la promovarea unui curent de opinie favorabil unui bogat program competitional local, national si international.
ION V. IONESCU MARIUS DEMIAN