Metodologia de pregatire a echipei de tineret Hellas Verona

Una din conditiile necesare si obligatorii pentru existenta societatilor sportive din intreaga lume, o constituie crearea si dezvoltarea Centrelor de Copii si Juniori. Scopul acestora il reprezinta formarea fotbalistilor capabili sa produca performanta. Modul de functionare depinde, printre altele, de specificul national, de traditia si istoria acestora in fotbal si, nu in ultimul rind, de calitatea stiintifica a managementului aplicat. Ca sa produci profesionisti trebuie sa ii instruiesti cu si prin profesionisti.

In Romania, anticamera primei echipe o reprezinta echipele satelit, devreme ce nu mai exista campionatul de Tineret- Sperante. Toate cluburile care se respecta din campionatul nostru au echipe-satelit. In general, acolo evolueaza cei mai promitatori tineri fotbalisti, precum si jucatorii seniori care nu intra in lotul primelor echipe pentru jocurile oficiale.

In Italia, una din tarile cu fotbal avansat, alaturi de Spania, Anglia, Germania sau Franta, exista campionatul juniorilor mari, numit “Primavera”. In interviul de mai jos, acordat de Prof. Cristiano Mazzurana, preparatorul fizic al echipei de tineret Hellas Verona, pentru “Allenatore.net”,  gasim raspunsul la intrebarea “De ce altii sint mai buni ca noi?”. E simplu: tot ceea ce gindesc si pun in practica este riguros, stiintific, cu o linie metodica limpede. Cititi si va convingeti…

Cum este compus stafful tehnic al Primavera?

Stafful tehnic cuprinde antrenorul principal, preparatorul fizic si antrenorul pentru portari, toti trei avind licente UEFA.

Din citi jucatori este format lotul?

In total sint 25 de jucatori, dar de obicei, 2-3 dintre ei participa la antrenamentele echipei de seniori.

De ce infrastructura dispuneti, unde va desfasurati antrenamentele?

Primavera se antreneaza la centrul FTASE. Avem la dispozitie un teren regulamentar, numai pentru noi, care poseda pista de atletism pentru desfasurarea lucrului atletic. Contine si o suprafata destinata sariturilor. Cind vrem sa lucram in sala, o facem la Stadionul Central.

Pregatirea centralizata, in perioadele cind este interupt campionatul, unde se desfasoara?

In afara Veronei si nu dureaza niciodata mai putin de 10 zile.

La ce ora au loc antrenamentele?

In timpul saptaminii obisnuite, datorita faptului ca majoritatea copiilor frecventeaza scoala, antrenamentele se desfasoara intre orele 14,30- 17,00.

Cite antrenamente faceti pe saptamina?

In fiecare zi, de luni pina vineri (jocul oficial are loc simbata).

Cum decurge colaborarea dintre antrenorul principal si preparatorul fizic?

Maxim respect si ajutor reciproc. Pregatirea fizica este dezvoltata in functie de cerintele tehnico-tactice si vice-versa. Antrenamentele sint programate fie din saptamina in saptamina, fie pentru fiecare sedinta in parte.

Care sint raporturile, din punctul de vedere al pregatirii, cu prima echipa?

Libertate maxima. In sensul ca eu aleg incarcatura, mijloacele si metodele de antrenament. Evident, obiectivul nostru este formarea de jucatori pentru prima echipa, de aceea exista un permanent schimb de informatii despre cum se desfasoara lectiile de antrenament.

Din punct de vedere fizic, cum organizati saptamina- tip (obisnuita)?

Luni lucram asupra fortei, vitezei si a potentei aerobice. Marti dezvoltam rezistenta in regim de viteza si rezistenta lactacida. Miercuri, de obicei, sint jocurile amicale. Joi, din nou rezistenta in regim de viteza. Vineri sint exercitii scurte pentru viteza. In fiecare sedinta de antrenament, dedicam citeva minute pentru rapiditate.

Cit de important considerati lucrul pentru forta cu aparate?

Tin cont de virsta si de pregatirea anterioara a jucatorilor, de cit de mult au lucrat inainte, atunci cind structurez programul. Insa trebuie foarte multa atentie, pentru a nu provoca daune ulterioare tinerilor.

Cit de des introduceti astfel de antrenamente in ciclul de pregatire?

Nu lucram in sala de forta in fiecare saptamina. Antrenamentele de acest tip au loc, de obicei, in ziua cea mai indepartata de cea a jocului oficial (in cazul nostru, luni). Se poate lucra si in alte zile, dar trebuie supravegheata cu atentie incarcatura si modul de executie a miscarilor.

Cit timp dedicati de-a lungul unui ciclu saptaminal, pregatirii fizice (PF), si cit celei tehnico-tactice (PTT), in procente?

E dificil de vorbit in numere, pentru ca exista multe variabile. Fiecare categorie, incepind de la copii si pina la seniori, comporta exigente diverse. In linii generale, inclin spre urmatoarea diviziune: luni, partea fizica este prioritara, deci PF 80% – PTT 20%; marti, partea fizica nu depaseste 35%, deci pregatirea tehnico-tactica va fi 65%; miercuri este jocul amical, pregatirea fizica nespecifica este prezenta in partea de incalzire pre-partida si in dezobosirea de dupa meci; joi, PF 15% – PTT 85%; vineri PF 5% – PTT 95%. Sintetizind, cu cit creste numarul de antrenamente, cu atit va scadea incarcatura fizica, lucrind asfel mai mult aspectele tehnico-tactice. Teoretic, pentru juniori, procentele saptaminale ar fi in jur de 25-30% lucru fizic si 70-75% lucru tehnico-tactic.

Dezvoltati aspectele conditionale si prin antrenamente cu mingea?

Cind este posibil, da. Sa retinem ca, anumite mijloace dau rezultate imbunatatite atunci cind sint efectuate fara minge sau  aparate, insa tinind cont ca fotbalul este un sport de situatie, acestea sint extrem de utile atunci cind se urmareste imbunatatirea unei anumite capacitati coordinative sau conditionale.

Exercitiile proprioceptive le executati inainte sau dupa antrenament?

De-a lungul perioadei precompetitionale, cind practic am la dispozitie toata echipa, ma ocup personal de aspectul proprioceptiv: lucrez anumite mijloace apoi imediat exercitii de stretching, repetind acest lucru inainte, in timpul si dupa sedinta de pregatire. In schimb, pe parcursul anului survin diverse probleme, in special in gestionarea timpului, de aceea facem aceste exercitii doar in sala cu intreaga echipa. Orice sportiv care se respecta trebuie sa inteleaga automat, ca anumite exrcitii pot fi facute fara sa fie asistat de preparatorul fizic, dedicind cel putin 10 minute inainte si dupa antrenament.

E sfirsit de stagiune. Ce lucru dezvoltati in aceasta perioada?

E o perioada de vacanta. Iar in vacante te relaxezi si te recreezi. Sfatul pe care il dau elevilor mei, este sa opreasca efortul timp de 2-3 saptamini, apoi sa inceapa lucrul specific bazat pe stretching, forta abdominala, alergare usoara, lejere variatii de ritm si sporturi complementare.