Particularitati morfologice, fiziologice, psihologice si motrice la jucatorii de 11-15 ani (3)

Particularitati morfologice, fiziologice, psihologice si motrice la jucatorii de 11-15 ani (3)

FEDERAŢIA ROMÂNĂ DE FOTBAL
ŞCOALA FEDERALĂ DE ANTRENORI
HANCĂŞ ALIN – referent zonal

FACTORUL FIZIC

• Atenţie acordată dezvoltării fizice armonioase
• Calităţi motrice specifice vârstei:

Principal:

• Viteza sub toate formele ei
• Coordonarea
• Mobilitatea

Secundar

• Rezistenţă aerobă, cu prudenţă, în ciuda dezvoltării aparatului cardio-respirator, posibilităţile find încă reduse
• Forţa principalelor grupe musculare : încărcătura medie, posibiltăţile fiind reduse

De evitat:

• Eforturile anaerob lactacide

Forţa cu încărcătura mare

Mijloace

Viteză

• Sprinturi pe distanţe de 10-30m
• Ştafete
• Jocuri de mişcare

Coordonare

• Schimbări de direcţie, întoarceri, opriri-porniri, treceri peste/pe sub obstacole, mers în echilibru, sărituri combinate
• Parcursuri aplicative
• Jocuri de mişcare

Rezistenţă aerobă

• Alergare la frecvenţa de 150-170 b/min, 3-5 min/repetare
• Jocuri de mişcare

Forţă

• Exerciţii cu greutatea proprie
• Exerciţii cu gantere mici, mingi medicinale
• Jocuri de mişcare

Mobilitate :

• Exerciţii de gimnastică articulară

 FACTORUL TACTIC

Este vârsta la care se trece de la jocul în 8 (7+1) desfăşurat pe teren de dimensiuni 60/40 şi porţi de 5/2, la jocul în 11, desfăşurat pe teren de dimensiuni normale şi regulament  – juniorii D (12 ani şi mai mici) şi juniorii C (14 ani şi mai mici ).

Tactica trebuie să aibă caracter general şi în deplină concordanţă cu posibilităţile vârstei ! chiar dacă joacă 11 la 11, ei sunt copii ! nu-i confundaţi cu seniorii !!!

• Sarcini pe posturi şi zonele de acţiune
• Relaţiile de colaborare în atac şi apărare
• Tactica individuală în atac şi apărare
• La această vârstă jucătorului trebuie să i se lase iniţiativa în rezolvarea situaţiilor tactice, intervenind atunci când soluţia aleasă este greşită
• De evitat abuzul de combinaţii fixe, care pot avea efecte negative asupra imaginaţiei şi personalităţii jucătorului
• Sistemul de joc propus : 4-4-2
Mijloace
• La tablă
• Pe teren
• Vizonări de jocuri
• Joc şcoală
• Joc bilateral 1×1…11×11