Vorbind despre tactica (2)

Vorbind despre tactica (2)

Continuare a materialului Vorbind despre tactica

Creativitate educativa

Principiile de joc de care am vorbit inchisteaza de obicei jucatorul, obligindu-l sa respecte anumite reguli, dar acest lucru  nu trebuie sa-i inhibe creativitatea individuala. O calitate care trebuie educata este “necenzurarea” pe ultimii 30m a jucatorului, chiar cu riscul de a gresi. Posibilitatea reusitei intr-un  “1^1”  la limita careului este mica, dar organizati bine putem recupera in jumatatea adversarului si porni o alta actiune. Initiativa individuala poate fi antrenata prin jocuri pe teren redus ”3^3 + portari” , “4^4 + portari” si prin exercitii 3^2,  2^2,  1^1 cu finalizare. Fiecare atingere de minge apartine jucatorului, calitatilor sale tehnice sau experientei sale. Nu este obligat sa transmita balonul unui coechipier anume caci jocul in echipa trebuie sa-i deschida 3 posibilitati de a pasa, dintre care el trebuie sa aleaga una : cea care cistiga spatiu si depaseste adversar. Daca exista posibilitatea de a pasa vertical, nu trebuie sa alegem pentru siguranta o pasa laterala, pentru ca ne vom trezi ca adversarii se vor organiza si nu mai stim ce sa facem cu mingea.

Sistemul de joc

Cind am antrenat Catania si Fermana am folosit sistemul 3-4-3, care imi place foarte mult, unde am organizat o adevarata “defensiva de 3” si in care la faza defensiva participau chiar si atacantii. Din pacate acel modul nu era adaptabil caracteristicilor jucatorilor mei cind am ajuns la Pescara. Am ales 4-2-3-1 pentru ca aveam o echipa foarte tehnica pentru categoria ei.si deci trebuia sa construiesc o echipa a carui joc sa se bazeze pe posesia mingii. Printre altele aveam atacanti foarte tehnici dar cu carente fizice. Sistemul  4-2-3-1, cum a demonstrat Spania la Euro 2004, cere sa joci mult in terenul adversarului si acest lucru il poti face daca ai posesia. Prima pasa pentru o echipa care utilizeaza 4-2-3-1 trebuie sa fie pe jos si daca se poate la mijlocasii centrali. Astfel faza ofensiva se dezvolta simplu, avind multi jucatori la sustinere.

Apar dificultati in schimb, in faza defensiva, cind trebuie sa suportam absenta a 4 jucatori plecati in ofensiva. Trebuie lucrat mult cu linia defensiva pentru a tine echipa scurta, pentru ca sa joace cit mai mult posibil in jumatatea adversa si pentru a fi pregatita sa  opreasca contraatacurile. Eu accentuez mult aceste aspecte. Paradoxal, echipele mele incaseaza mai multe goluri cu echipa” asezata” decit pe contraatac. Punctele forte ale acestui sistem sint :posesia mingii, buna acoperire a spatiilor, usurinta de a patrunde in adincimea terenului ( in profunzime)  prin abilitatea jucatorilor in duelurile 1^1. Punctul slab, este ca daca mingea se pierde banal, greu se mai poate realiza acoperirea preventiva. In faza defensiva sistemul se transforma in 4-4-2 sau 4-5-1 odata cu retragerea “regizorului” in linia mediana. Sigur, in raport cu “defensiva in 3”, cea cu 4 aparatori te constringe de multe ori sa accepti 1^1 in zona centrala. Jucind in ligi superioare, intilnesti atacanti puternici in jocul 1^1 si atunci este necesara instruirea mai buna a defensivei pentru transformarea priceperilor in deprinderi. Deci trebuie fundasi cu personalitate, care sa nu se sperie cind au mingea, care sa stie cind trebuie si cind nu trebuie sa urce in ofensiva, care sa nu se multumeasca cu achitarea sarcinilor proprii si care sa intre in jocul de echipa. Sa retinem ca fotbalul este un joc individual in interiorul unui sport de echipa”.